Nóż w wodzie - Film Polski 1961

Film fabularny, psychologiczny
Rok produkcji: 1961

Reżyseria
Roman Polański

Scenariusz
Roman Polański 
Jerzy Skolimowski 
Jakub Goldberg

Muzyka
Krzysztof Komeda

Występują:
Leon Niemczyk
Jolanta Umecka
Zygmunt Malanowicz

To pierwszy film fabularny reżysera Romana Polańskiego. To również jedyny jego film pełnometrażowy nakręcony w ojczyźnie. Premiera odbyła się w marcu 1962 r. Wywołała skrajne reakcje krytyki oraz wściekłość  I sekretarza KC PZPR Władysława Gomułki. Filmowi zarzucano kosmopolityzm, tak bardzo nie pasujący do obowiązującej wówczas „szkoły polskiej” i gloryfikowanie konsumpcyjnego stylu życia.

Prorokowano, że film nie zdoła przebić się za granicą, nie zdobędzie żadnej nagrody. A jednak  uhonorowano go nagrodą FIPRESCI na festiwalu w Wenecji w 1962 r., Brązowym Delfinem w Teheranie w 1963 r., Grand Prix w Prades i nagrodą krytyki na MFF Panamie w 1964 r. Był zarazem pierwszym polskim filmem nominowanym do Oscara. Rywalizację przegrał z "Osiem i pół" Felliniego.

Historia to prosta opowieść, wręcz banalna. Andrzej, znany dziennikarz sportowy, wyjeżdża ze swoją znacznie młodszą i atrakcyjną żoną Krystyną na na Mazury. Prowadzony przez niego samochód zostaje zatrzymany na szosie przez młodego autostopowicza, przy czym omal nie dochodzi do wypadku, bo chłopak do ostatniej chwili nie schodzi z drogi pędzącego pojazdu, zmuszając Andrzeja do gwałtownego hamowania. Ta brawura imponuje dziennikarzowi, decyduje się zabrać chłopaka do samochodu. W przystani na małżonków czeka piękny jacht. Chłopak daje się namówić do wejścia na pokład i jacht wypływa na jeziora.

Pomiędzy trojgiem pasażerów zaczyna narastać konflikt, którego podłożem jest kabotynizm Andrzeja drażniący ambicję autostopowicza. Andrzej wyposażony jest bowiem we wszelkie atrybuty stosowne do wieku, pozycji społecznej i prestiżu: luksusowy zachodni samochód, jacht kabinowy i piękną żonę. Z tymi wszystkimi atutami czuje się lepszy, mądrzejszy i mocniejszy, a jego pewność siebie graniczy z bufonadą. Zabrany po drodze chłopak jest jakby jego dokładnym przeciwieństwem. Nie dysponuje niczym poza młodością, skłonnością do hazardu i sprężynowym nożem. Na oczach Krystyny, pełniącej rolę swoistej publiczności, każdy z mężczyzn stara się przelicytować konkurenta. Dziennikarz nie przebiera w środkach; z sadystyczną rozkoszą wykazuje chłopakowi swoją wyższość jako właściciel samochodu i jako kapitan jachtu, zmusza go do wykonywania rozkazów i drwi z jego nieznajomości życia jachtowego. Wydaje się, że tylko po to zaprosił autostopowicza na jacht, by jego kosztem móc się popisać przed żoną swoją doskonałością.

Chłopak broni się, kpi z jachtowej hierarchii, przeciwstawiając jej swobodę, fantazję i spontaniczność. W głębi ducha zazdrości jednak dziennikarzowi jego luksusowego życia i w gruncie rzeczy niczym nie różni się od niego, poza tym, że jeden już ma to wszystko, o czym drugi dopiero marzy. W trakcie jednej z licznych scysji sprężynowiec chłopaka ląduje, za sprawą Andrzeja, w wodzie. Młodzieniec tłumaczy się, że nie umie pływać, więc nie zdoła go wyłowić. Zepchnięty przez Andrzeja do jeziora, faktycznie znika w wodzie. Czy utonął?

Przestraszony Andrzej rzuca się na ratunek, ale nie znajduje tonącego ciała. Wraca na pokład, gdzie dochodzi do ostrej awantury między nim a oburzoną jego postępkiem Krystyną. Ulegając jej żądaniu Andrzej płynie do brzegu jeziora, by o wypadku powiadomić milicję. Autostopowicz jednak nie utonął. Ukryty za boją obserwował małżeńską kłótnię. Gdy Andrzej oddala się znacznie od jachtu, chłopak wraca na pokład. Tam między nim a Krystyną dochodzi do zbliżenia.

W filmie dwóm zawodowym aktorom: Leonowi Niemczykowi i Zygmuntowi Malanowiczowi towarzyszy Jolanta Umecka - amatorka, przypadkowo spotkana na warszawskim basenie i zaangażowana do filmu przez Romana Polańskiego, studentka IV roku Akademii Muzycznej w Warszawie.

f