Pełna, pierwotna wersja filmu







opis polski:


„Dotknięcie Nocy” film polski z 1961 roku z premierą w roku 1962. Zarazem to drugi film w reżyserii Stanisława Barei (pierwszym był „Mąż swojej żony”). Jednak na szczególne podkreślenie zasługi fakt, że „Dotknięcie Nocy”, to pierwszy polski film kryminalny, otwierający wielką księgę polskiego filmu tego gatunku. Film jest oparty na faktach.

Fotograf Jacenko planuje napad na konwój z pieniędzmi. Równolegle opracowuje niepodważalne alibi. Jak się później okazuje zawiera ono wiele błędów i niedociągnięć. Przyczyną niepowodzenia jest przede wszystkim niedocenienie spostrzegawczości prostych ludzi (klientów fotografa), ale również skrupulatność i psychologiczne podejście kapitana Prokosza (Wiesława Gołasa).


Na szczególne uznanie zasługuje również rola Elżbiety Kępińskiej jako Agnieszki, która w filmie podkochuje się w fotografie, ale nie wie nic o jego planach i czynach, dopiero z czasem odkrywa straszną tajemnicę.


Obsada aktorska:

Jerzy Kozakiewicz
fotograf Roman Jacenko, sprawca napadu na konwój

Elżbieta Kępińska
Agnieszka

Hanna Zembrzuska
Beata, pracownica banku

Wiesław Gołas
kapitan Prokosz

Wanda Łuczycka
Janka, kasjerka z kombinatu

Kazimierz Dejunowicz
woźny w banku, ojciec Agnieszki

Aleksander Dzwonkowski
pijaczek Mieloch

Stefan Śródka
Rybicki, strażnik konwoju z kombinatu

Kazimierz Wichniarz
sierżant Walczak

Stanisław Wyszyński
porucznik Kelerman

Stanisław Brejdygant
milicjant 

Helena Gruszecka
handlarka Krystyna Piterakowa

Włodzimierz Kmicik

Zdzisław Lubelski
pielęgniarz

Irena Orzecka
babina

Zbigniew Oksza

Bolesław Płotnicki
handlarz Jan Piterak

Barbara Prośniewska
klientka

Andrzej Gawroński
listonosz

Zbigniew Lewicki
klient

Sylwester Przedwojewski
sierżant


in English:

Censorship in the Polish People's Republic - a phenomenon supervisory authorities of the Polish People's Republic over the information (press, publications, scientific and cultural spectacles) intended for distribution. Censorship in People's Poland continued in the period from 1944 to 1990 and operated in the form of the institutions of the Central Office for the Control of the Press, Publications and Performances (GUKPPiW) established by the decree of 1946 and since July 1981 renamed: Central Office of Control of Publications and Performances. The Office dealt with the control of all publications printed in all printing houses in the country, as well as all public theater performances, stage performances, etc., And all Polish radio and television. From 1945 until 1980 censorship of printed texts, they have not been identified - either by leaving "white spots", as before the war, or in any other way. Authors and publishers were obliged to such a rewording of the censored passages that they are consistent and did not suggest flagrantly clear the text by the censors. Was determined only accept the position by the censors - every book and every release, including akcydensami, it indicated it was usually in the footer of the editorial (or on the margins of akcydensu) order number and the abbreviation consisting of letters and numbers. This letter and numerical designation was identifier censor. In 1981 the name was changed GUKPPiW on Main Control Office of Publications and Performances (GUKPiW). In the same year it introduced the possibility to appeal against the decision of the Central Office of the Supreme Administrative Court, and censorship were marked text. Reason, however, had usually general in nature and consisted of relying on a specific article of the Law who spoke eg. On the prohibition of "undermining the constitutional principles of foreign policy, People's Republic", without explaining how, according to censor removed portion of these principles reconciled. Sam decree was repealed on July 1, 1984. In 1990, preventive censorship was abolished.
f